Po pěti letech od vydání debutového alba Safar-I, za které kapela získala cenu Anděl v kategorii Ska & Reggae, přicházejí Pub Animals s novinkou Fatherland.

Na první pohled zaujme promo design v kombinaci červené a modré barvy, který vydání alba provází. Ať už jsou to letáky, plakáty nebo první videoklipy. Samotný obal desky působí na poprvé dost stroze. O co je přední i zadní strana obalu jednodušší, o to rozmanitěší je booklet ve formě leporela. Snad jen bílé texty na modrém pozadí jdou mě, staršímu člověku, hůř číst..  když si nasadim brejle, tak je to OK  😛

Na první poslech zaujme změna na postu frontmana, kde Páju Podruha vystřídal dosavadní „muž č. 2“ Jaquin Step.

Kapela desku prezetuje jako odklon od ska směrem k modernímu reggae a dubu. Odklon od ska je jednoznačný, z definice bych snad jen vynechal slovo „moderní“. Prostě, je to dobře zahrané a nahrané evropské reggae. Pravda, oproti některým jiným českým kapelám, moderní 😉 Na první poslech mám pocit, že jsem podobné zvuky a aranže už někdy slyšel. Možná bych zvuk zařadil někam do britské scény konce 80. let a pak 90. let minulého století a napadá mě i inspirace polským reggae. POZOR, to ale není na škodu, kapela si, ať už jakékoliv, zdroje inspirace zpracovala po svém a deska se velice příjemně poslouchá.

Titulní Fatherland je v pomalejším tempu a ve Štěpánově zpěvu úplně slyším jeho tátu Jirku, frontmana HE Bandu, geny prostě nezapřeš. Velmi příjemně zní back vokály i dubové pasáže.

Globe’s Full je opět spíš pomalejší. Je slyšet, že si kluci vyhráli s aranžemi i s mixem, samozřejmě nechybí ani dubové efekty. Refrén naznačuje hitový potenciál, ale možná by to chtělo trochu zjednodušení (možná nezávislého producenta?). Tvrdý střih na konci na mě působí tak trochu jako vysvobození.

Com Fi Mi Yard. Začínám mít pocit z tradičního českého (nebo evropského?) „reggae nešvaru“, totiž že kapela na začátku nasadí tempo, které pak vydrží po celý koncert nebo po celé album. Jaquin Step s přehledem zvládá ragamuffin flow, snad jen ta snaha o „jamajský přízvuk“ působí trochu nadbytečně. Původně jsem si myslel, že back vocal obstarávají dámy z G*apeels, ale dočetl jsem se, že jde o Káťu JESS Říhovou. Moc pěkně to nazpívala.

Control na mě zatím působí jako nejzajímavější, možná by to chtělo rychlejší tempo.

1st May. Já vím, že se opakuju, ale jiné tempo, nebo alespoň jeho změny, by z týhle písničky udělalo megahit.

Love Like This. Soulový názvuk ve mě vyvolává vzpomínku na Páju… Moc pěkná písnička, zpěv, aranže… prostě celá  😉

Detektivní. Tuším, že asi poprvé zaznívá v podání Pub Animals čeština. Kdyby byl klávesový motiv o několik tónů nižší, vyvolával by dojem moderního dubstepu, takhle ve mě nevyvolává nic…. Zase celkem pomalá skladba.

Král. Další věc česky. Aspoň trochu rychlejší než předcházející. Skladbu ozvláštňují samply hlasu Jana Wericha. Refrén „a co na to pan Werich“ mi už dva dny zní v hlavě a nemůžu se ho zbavit 😉 Jednoznačně největší hit Fatherlandu.

Tet Den Roi, příjemně oddechový dub uzavírá album.

Album Fatherland je rozhodně příjemným, ryze českým, oživením naší skomírající reggae scény, jejíž špičku tvoří převážně kapely, ve kterých prim hrají cizinci (tím myslím TiNG nebo United Flavour). Oceňuju zaujetí pro věc, muzikanti zvládají svoje nástroje na vysoké úrovni, dubové efekty a vůbec mix působí velmi profesionálně. Zpěv v naprosté pohodě, snad jen by Jaquin Step mohl misty ubrat z toho „jamajského akcentu“. I když to byl možná záměr, na mě deska působí dost utahaně. Z mého pohledu by rozhodně prospěly změny rytmů a temp.

Závěrem bych chtěl přidat mou zkušenost z koncertu.

1. Štěpán stoprocentně nahradil Páju na postu frontmana a je rozhodně „ozdobou“ koncertu.
  2. Na živo působí skladby méně „unyle“ než na desce.