Jamajská dancehallová scéna 80. let objektivem Beth Lesserové

Riddim on the rise

Youth Promotion sound system crew a zpěvák Michael Prophet před S&M outletem v Kingstonu na Jamajce. © Beth Lesser

Pokud jsou pro vás reggae a jamajská kultura spojeny jen se jmény Bob Marley nebo Snoop Lion, připravte se na spoustu „novinek“  😉

Autor skladby Redemption song byl sice možná nejvýznamnějším, ale nikoli jediným umělcem, který se podílel na vývoji jamajské hudby od ska a rocksteady v šedesátých letech minulého století, přes reggae, dub, dancehall a ragga v letech sedmdesátých a osmdesátých.

Dancehall vznikl na počátku 80. let díky průniku digitálních technologií do hudebního průmyslu, paralelně s hip hopem v Americe a elektronickou taneční hudbou v Evropě. V době, kdy King Jammy a Wayne Smith v roce 1985 vydali plně digitální Under Mi Sleng Teng, to byla pro instrumentální roots reggae v Kingstonu jen hra. Nová éra samplerů a samohrajek Casio ale začala a tento styl si rychle našel své místo na scéně, k čemuž mu dopomohli umělci jako Yellowman nebo Eek-A-Mouse.

Stur-Mars session s deejayem U Brownem. © Beth Lesser

Klíčovou součástí tohoto hudebního přerodu byly tančírny v Kingstonu, kam mobilní sound systémy – týmy DJů, MCs a zvukových inženýrů – dodávaly už od od 40. let 20. století širokému publiku lokální pop music. Zatímco Marleyho roots reggae přineslo globální pohled na světové dění, dancehall byl návratem k lokálním tématům, které nejvíce zajímaly (nejen tehdy a nejen tam) jamajskou mládež: sex a párty.

Kanadská fotografka Beth Lesserová se poprvé setkala s reggae na konci 70. let v Torontu. Později také přicestovala na Jamajku, která jí okouzlila nejen svými pamětihodnostmi, ale i hudbou. Stalo se tak právě v době, kdy mohla aktuálně zaznamenat přechod místní scény z roots reggae k tvrdšímu a modernějšímu dancehallu.

„Myslím, že osmdesátá léta jsou pro rozvoj dancehallu a hip hopu nejdůležitější. Mladí afoameričané začínají poslouchat „nové“ reggae a jamajčani zas nacházeli spřízněná témata v hip hopu. A ovlivňování těchto dvou spřízněných stylů trvá dodnes,“ ohlíží se Lesserová.

Během následujících let se Lesserová a její partner – DJ David Kingston – neustálé vraceli do Kingstonu a do New Yorku, aby dokumentovali to, co se na dancehallové scéně právě dělo. Vydávali časopis Reggae Quarterly a dokonce měli v roce 1986 svatbu na dancehallové párty Sugar Minotta.

Její fotky komplexně dokumentují hudební dění té doby. Zachycují kreativní energii, která vycházela z uměleckého prostředí v Kingstonu, a která se později rozšířila do celého světa.  Je to zcela výjimečný počin, kdy člověk z venčí navázal takřka intimní kontakt s lidmi, kteří tenkrát začínali tvořit další kapitolu jamajských hudebních dějin. Kromě hudby a módy Lesserová na svých fotkách zachytila plejádu osobností, které bychom jinak ani nikdy neměli možnost poznat.


Všechny fotografie jsou použity s laskavým svolením Beth Lesserové. Její knihu Dancehall: The Rise Of Jamaican Dancehall Culture, vydalo nakladatelství Soul Jazz Records v roce 2008.


Člen Youth Promotion sound system crew pózuje s jeho reproboxy. © Beth Lesser
Producent a deejay Prince Jazzbo, jeho syn a zpěvák Joe Lickshot, před reprobednami jeho osobního sound systemu. © Beth Lesser
El Figo Barker na Volcano sound session, Kingston. © Beth Lesser
Jah Stitch vybírá desky na Youth Promotion dance na Sugar Minott’s yardu © Beth Lesser
Deejay Tiger dává riddim před jeho domem v Kingstonu © Beth Lesser
Eek-A-Mouse před Channel One studio. “Eek měl vždy nový  outfit pro každou příležitost,” říká Lesser. © Beth Lesser
Satan zpívá v back roomu v Sugar Minott’s S&M outlet. © Beth Lesser
Cocoa Tea a Bobby Digital. © Beth Lesser
Tonic a jeho partnerka, Kingston. © Beth Lesser

Zpěvák Horace Ferguson spolupracoval s producentem Princem Jazzbo, jejich nejznámějším hitem je “Sensi Addict.” © Beth Lesser
Daddy Ants kouří chalice v yardu u Sugar Minotta . © Beth Lesser

King Kong před Jah Life’s record store v Brooklynu, N.Y. © Beth Lesser

King Jammy’s studio wall of stars. © Beth Lesser

Zpěvák King Everall v King Jammy’s yardu. © Beth Lesser

Yellowman v Torontu, 1983. © Beth Lesser

Nathan Skyres propaguje jeho 45 v Kingstonu. © Beth Lesser

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Více