Kdo dostal do Evropy dancehall? 40. výročí Greensleeves Records

Možná tomu ani nebudete chtít věřit, protože to vlastně není tak dávno, co dancehall získal u českých tanečnic a tanečníků pořádnou popularitu, ale tahle hudba je v Evropě už 40 let. Spousta tanečních škol tady teď dancehall vyučuje a všechno je mnohem jednodušší třeba i díky YouTube. Dancehall se ale dostal do Evropy dávno předtím, než celý svět propojil internet, takže jeho cesta byla o něco obtížnější…Moderní jamajskou muziku do Evropy přinesli dva nadšenci – Chris Sedgwick a Chris Cracknell, kteří si původně v roce 1975 na jednom londýnském předměstí otevřeli obchod s deskami, nazvali ho Greensleeves Records a začali tam prodávat ty nejžhavější nahrávky jamajského producenta Henryho „Junja“ Lawese z jeho labelu Volcano. Název Greensleeves vypadá docela logicky, zelená patří k reggae i k Jamajce, obaly desek taky dávají smysl, ale pánové Chris a Chris si to jméno ve skutečnosti vypůjčili z názvu jednoho anglického sonetu z roku 1580, který je spojovaný s králem Jindřichem VIII. To už zní trochu divně, jenže oba Chrisové jsou prostě výjimeční lidé, jak se časem potvrdilo.

Spojení Greensleeves/Volcano mimo jiné pomohlo znovu nastartovat kariéru zpěváka rocksteady Johna Holta, ale především udělalo z lidí jako je třeba Yellowman nebo Barrington Levy v Británii velké hvězdy. Barrington Levy začal vystupovat už ve 14 letech a první desku u Greensleeves Records nahrál v patnácti s kapelou Roots Radics, která později doprovázela Bunnyho Wailera, Gregoryho Isaacse, Prince Far-I, Israel Vibration a další.  Barrington Levy vydal jen v roce 1979 čtyři alba a když o rok později vyšlo jeho další album Robin Hood, byl už na Jamajce skutečná hvězda a jeho sláva rostla i v Británii. V té době mu bylo pouhých šestnáct let.

Henry „Junjo“ Lawes zkrátka uměl poznat talent a Greensleeves ho uměli prodat. Byla velká škoda, že „Junjo“ se v druhé polovině osmdesátých let už jako vlivný producent zapletl v Americe do obchodů s drogami a pár let tam strávil za mřížemi. V 90. letech se ještě krátce vrátil k muzice, přestěhoval se do Londýna, ale ani tady ho nečekal klidný život – v roce 1999 se podle policie bohužel stal obětí násilí mezi místními gangy.

Zní to až neuvěřitelně, ale Greensleeves Records se staly ikonou a nedosáhly toho díky Bobu Marleymu, jak by se dalo čekat, ale vlastně se to podařilo Bobovi navzdory. Celých 30 let Chris Sedgwick (původně účetní z Irska) a jeho společník Chris Cracknell (bývalý DJ) o historii svého podniku nemluvili, ale v roce 2007 konečně zavzpomínali pro deník The Independent:

„ My jsme moc desek Boba Marleyho neprodali, ty prodávali v mainstreamových obchodech mainstreamovým posluchačům. My jsme prodávali Dennise Browna, Gregoryho Isaacse, a tak.“ I když se ale snažili jít svou cestou, stín velkého Boba Marleyho je stejně pronásledoval, vlastně spíš pronásledoval všechny reggae muzikanty. „Novináři prostě další kapely, jako Gladiators nebo Mighty Diamonds, vždycky srovnávali s Bobem Marleyem a nepovažovali je za tak dobré“, vzpomíná Chris C. Chris S. k tomu dodává, že šlo částečně o národnost: „Protože Bob byl Jamajčan, každý si myslí, že reggae je Bob Marley, ale to není pravda. Reggae je celá kultura a desítky umělců. Je to jako byste řekli, že nebudete poslouchat anglickou hudbu, pokud nezní jako David Bowie“.

Původní obchod s deskami po dvou letech expandoval – v roce 1977 se z něj stal undergroundový label a jeho prvním velkým hitem se stalo Born For a Purpose od Dr. Alimantada. Tuhle písničku v Británii propagoval dokonce i tehdejší zpěvák Sex Pistols John Rotten (ten chlap se ve skutečnosti jmenoval úplně jinak, ale hlavolamy nechám detektivu Vincentovi – sledujte jeho články na Reggae.cz).

Sedmdesátá léta byla pro underground hodně významná – mimo jiné i díky Sex Pistols. A není ani náhoda, že 40 let letos slaví taky Punky Reggae Party Boba Marleyho. Reggae a punk se nakrátko spojily, protože obojí v sobě mělo něco rebelského. V roce 1978 Greensleeves Records vydalo první album (Dr. Alimantado: Best Dressed Chicken in Town), uzavřelo distribuční smlouvy s dalšími jamajskými producenty a pánové Sedgwick a Cracknell dál pečlivě a neúnavně sledovali dancehallovou scénu v Kingstonu.

K úspěchům jim podle jejich vlastních slov pomáhaly nejen pirátské rozhlasové stanice, ale i BBC – Radio 1, kde se Tippa Irie s písničkou Hello Darling dostal v roce 1986 do top třicítky, což byla velká věc, a Smoking My Ganja od Capital Letters tam hráli snad dva roky aspoň jednou za týden.

V 90. letech Greensleeves skórovali s megahity Shaggyho (Oh, Carolina) a Mr. Vegase (Heads High), další hity pak vydali hvězdám, jako jsou Sizzla, Sean Paul nebo Elephant Man.

Jestli jste se někdy věnovali sběratelství a zajímají vás věci, které časem získávají vyšší a vyšší hodnotu, tak by vás možná mohlo zajímat, že některé z desek z Greensleeves Records se podle průzkumu z roku 2015 ocitly mezi nejdražšími jungle nahrávkami na planetě. Deska XTC & DJ Keen Nottingham – Here I Come z roku 1995 teď stojí skoro 400 liber, v přepočtu tedy asi 12 000 korun. Tyhle desky nevycházely ve velkých nákladech a o to jsou dnes vzácnější.

Jak se tak v hudebním průmyslu občas stává, ani Greensleeves se nevyhnuly soudní spory. Za zmínku stojí ten z roku 2005, od kterého mistr zvuku Hopeton Brown, známý jako „Scientist“, po dvou letech jednání odešel s nepořízenou, když soud nakonec zamítl jeho nárok na autorská práva k pěti skladbám, které byly použity ve hře Grand Theft Auto 3, a najdete je v sérii Greensleeves Reggae Classics.

Od roku 2008 label Greensleeves patří VP Records. Chris Chin, prezident VP Records, považuje tuhle akvizici za vrchol své kariéry, takže je jasné, že 30 let práce Chrise C. a Chrise S. přineslo něco opravdu zásadního.

Rok 2017 určitě není klidný a v reggae se nakonec děje spousta věcí pořád – je to muzika, ve které se odráží život a všechno dění. V legendárním BB King Blues Club na Times Square v New Yorku se 21. června uskutečnil koncert hvězd spojených s Greensleeves, kde vystupovala Queen Ifrica a taky Alborosie, pro kterého to bylo první vystoupení v New Yorku, a zahrál tam taky syn dubové legendy Augusta Pabla Addis. Kdybyste se ale letos chtěli podívat do staré dobré Anglie a měli volno v září, tak si můžete užít 10. ročník ONE LOVE REGGAE AND SKA FESTIVALu, kde bude slavit nejen Greensleeves Records, ale dorazí tam taky BUNNY „STRIKER“ LEE, který je v showbyznysu už neuvěřitelných 50 let.

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Více